Projekt BATNOSTIC Kan Finde Tilstanden af Elbilers Batteri

Introduktion: BATNOSTIC er et nyt projekt, som har udviklet og verificeret en uafhængig metode til at vurdere tilstanden af elbilens batteripakke – uden indgreb i elbilen. Lithium Balance, Teknologisk Institut, Aalborg Universitet, Applus og FDM har samarbejdet om at udvikle BATNOSTIC – en løsning på et stort problem indenfor markedet for brugte elbiler.
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på reddit
Del på whatsapp
Del på email

Hvad er Projekt BATNOSTIC?

Projekt BATNOSTIC behandler problemstillingen om at udvikle en uvildig test af elbilens batteri – noget man ellers kun kan få oplysninger om fra mærkeværkstederne.

Indtil for nylig var det nemlig kun fabrikanterne der havde adgang til oplysninger om batteriet og dets styring som er en del af bilens computersystem.

Computersystemerne, der styrer elbilen, er i online forbindelse med bilproducenten.

Forbindelsen og de genererede data har været afskærmet, så kun bilproducenten har haft adgang, hvilket har gjort det umuligt at teste batteripakken uafhængigt.

Frie værksteder og andre serviceleverandører har ikke adgang, og end ikke mærkeværkstederne har altid fuld adgang.

 “Man kan få en idé om batteriets tilstand i bilens infotainment-system, men det er fabrikantens egen udlægning af sandheden, og vi ved desværre at det ikke altid er retvisende.”

Fortæller Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDMs Økonomiske og Politiske Sekretariat. [1]

Hvordan fungerer det?

Projekt BATNOSTIC har udviklet en speciel DC-hurtigoplader, som under en opladning blandt andet indsamler data om strøm og batterispænding.

Disse data indeholder svage signaturer, som via analyse og sammenligning med referencedata giver grundlag for at vurdere sundhedstilstanden for batteriet.

De målte data sendes til behandling i en specialudviklet analysemodel, som baserer sig på hundredevis af reference-datasæt.

Disse resultater præsenteres i en rapport, som værkstedet kan sende direkte til kunden.

Testen kan blandt andet give svar på tilgængelig kapacitet for batteriet og batteriets tilstand i forhold til bilens alder og kilometertal. [2]

FÅ REFUSION NÅR DU LADER

Køb en ladeboks fra Ladeklubben og få refusion helt automatisk. Du skal ikke løfte en finger.

Har det haft succes?

“Vi har i BATNOSTIC-projektet udviklet helt nye metoder til at diagnosticere batteriets kapacitet og degradering uden at åbne batteripakken i bilen, og uden dermed at bryde garantien,” siger Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut. 

BATNOSTIC-projektet har på nuværende tidspunkt verificeret, at metoden egner sig til diagnose. Følgende biler: Nissan Leaf, Nissan eNV200 (ChaDeMo) og BMW i3 (CCS) er blevet testet med succes. [3]

VIDSTE DU AT

Elbil producenter lover ofte 5-8 års garanti på batteriet. En undersøgelse af 6.300 elbiler foretaget af Geotab fastslår at batteriet sagtens holder i bilens levetid. I snit forringes kapaciteten med 11 procent over en periode på 5 år.

Det største tab sker ifølge undersøgelsen de første 2 år, hvorefter kurven flader ud, hvilket betyder at tabet bliver mindre de næste år. Bilen vil derfor miste mindre kapacitet over de næste 5 år, konkluderer studiet.

Skriv en kommentar