FAKTA eller FIKTION: 10 Myter Om Elbiler Forklaret

Introduktion: Selvom elbilen efterhånden har været på det danske marked i mange år, kan det være svært at finde hoved og hale i hvad der er fakta og hvad der er fiktion, for kan det virkelig passe at det er så svært at finde lademuligheder? Er udvalget af elbiler virkelig ikke særlig stort? Er elbilen kun en bybil? Du kan finde svaret på disse myter og mange flere herunder. 
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på reddit
Del på whatsapp
Del på email

Myte 1: Elbiler udleder mere CO2

Det er sandt, at det øjeblik du sætter dig ind i en fabriksny elbil, så er du i minus set på CO2-udledningsskalaen. Her vil elbilen faktisk have udledt dobbelt så meget CO2 som hvis man satte sig ind i en fabriksny fossilbil.

Forskellen kan dog hurtigt spores når man først begynder at køre bilen: Modsat fossilbilen, hvor CO2-udligningen stiger voldsomt for hver kørte kilometer, udleder elbilen kun CO2 fra produktionen af den strøm bilen kører på .

For hver kørte kilometer udleder elbilen i gennemsnit 90 gram CO2 pr. km., mens nye fossilbiler udleder 212 gram CO2 pr. km.

Har bilerne kørt 50.000 km, vil fossilbilen have overhalet elbilen i forhold til CO2-udledning, og efter 200.000 km vil fossilbilen have udledt mere end dobbelt så meget CO2 som elbilen.

Udregningen af CO2-udledning i en bils levetid er inklusiv produktion af bilen, batteriet og strømmen til at drive elbilen hvilket herefter er sammenlignet med fossilbilers samlede udledning. [1]

Myte 2: Elbilbatteriet holder ikke længe, og det er dyrt at skifte

Det er en fejl at sammenligne lithiumbatteriet der bruges i mobiltelefoner og bærbare med det lithiumbatteri der bruges i elbiler.

I mobiltelefoner og computere opleves det ofte at batteriet efter få år, kun har ca. halvdelen af kapaciteten tilbage, men modsat disse batterier, så er batteriet i elbilen beskyttet af intelligente systemer der styrer alt fra ladning, temperatur og brug.

Producenter lover ofte 5-8 års garanti på batteriet, men det er ikke usandsynligt at batteriet holder længere end selve bilen.

En undersøgelse af 6.300 elbiler foretaget af Geotab fastslår at batteriet sagtens holder i bilens levetid. I snit forringes kapaciteten med 11 procent over en periode på 5 år.

Det største tab sker ifølge undersøgelsen de første 2 år, hvorefter kurven flader ud, hvilket betyder at tabet bliver mindre de næste år. Bilen vil derfor miste mindre kapacitet over de næste 5 år, konkluderer studiet. [2]

Pris for at skifte batteriet
Prisen på batteriet til en elbil hænger sammen med tre ting: Batteriets teknologi, effekt (antallet af kWh det kan holde), og mængden af celler i batteripakken.

Batteriteknologien er under konstant udvikling, og det sidste årtis udvikling har resulteret i et hav af forskellige batteripakker.

Det betyder, at hvis man købte en elbil for 8 år siden, så er kapaciteten og dermed rækkevidden væsentlig mindre sammenlignet med en ny model af samme bil i dag. Prisen på batteriet afhænger derfor også af mærke, model og årgang. 

At skifte batteripakken i en elbil er væsentligt mere kompliceret i forhold til at skulle skifte et almindeligt bilbatteri.

I elbilen er batteriet større, og typisk placeret hvor det er svært at komme til den, som i bunden af bilen for at sørge for en bedre vægtfordeling.

Batteripakken, der leverer strøm til motoren, har typisk en forventet levetid på mellem 8 og 10 år.

Afhængig af mærke og model vil batteriet altså kunne holde mindst 80% af den oprindelige rækkevidde efter 10 år.

Det kan være svært at give et entydigt svar på prisen for en ny batteripakke – især fordi nye batteripakker ikke er en typisk reservedel og derfor heller ikke en lagervare.

Der er dog eksempler på udskiftning af batteripakken på billigere elbiler med en kapacitet på 44 kWh, hvor det koster omkring 60.000 kr. at skifte batteriet.

Hos Tesla, som nu har været på markedet længe, er der eksempler på at det koster omkring 125.000 kr. at skifte hele batteripakken. [3] 

FÅ REFUSION NÅR DU LADER

Køb en ladeboks fra Ladeklubben og få refusion helt automatisk. Du skal ikke løfte en finger.

Myte 3: Elbiler kan ikke dække dit behov

Tidligere har elbiler været udfordret på rækkevidden sammenlignet med diesel- og benzinbiler. De moderne elbiler kan dog uden problemer dække både gennemsnitsdanskeren og pendlerens kørselsbehov.

En gennemsnitlig dansker kører omkring 38,5 km pr. person pr. dag. Ifølge Danmarks Statistik betyder det, at ni ud af ti pendlere kan komme på arbejde og hjem igen uden opladning.

Det vil altså sige, at kun 10% af danskere vil være nødsaget til at lade bilen i løbet af dagen. Har man mulighed for opladning på arbejdspladsen, kan man derfor uden problemer pendle 100 km på arbejde i en af de mange nye elbiler.

Naturligvis varierer elbilens rækkevidde fra model til model, ligesom den også er afhængig af kørselsstil og -adfærd samt vejrforhold. Men elbilen kan i hvert fald godt dække den gennemsnitlige danskers daglige kørselsforhold. [4] 

Myte 4: Det er svært at finde opladere

Det er typisk muligt at oplade elbilen de steder, du normalt vælger at parkere din bil. I Danmark eksisterer et dækkende offentligt ladenetværk, som hele tiden udvides.

Faktisk er Danmarks netværk et af Europas mest finmaskede og dækkende ladenetværk. 

I Danmark oplader 90% af alle elbilejere deres bil hjemme, da muligheden for en abonnementsløsning til el til opladning er en løsning mange ofte vælger.

Har man ikke mulighed for at lade sin elbil derhjemme, findes der som førnævnt også gode muligheder rundt om i landet: Ved arbejdspladsen, indkøbscentret, og nu muligheden for at lade ved privat- og erhvervsejede standere gennem Ladeklubben. [5] 

Plugshare opladerkort for danmark

Myte 5: Elbiler er ikke lige så sikre

Når det kommer til kollisionstest eller tilfælde af brand er elbiler ikke mindre sikre end benzin- eller dieseldrevne biler.

Det er rigtigt at brande i elbilers batterier kan være svære at slukke, men på trods af det, så er elbiler faktisk sikrere end både benzin- og dieselbiler, når de kører galt.

Det skyldes at elbilbatterierne gennemgår grundige mekaniske og elektriske tests, og sikkerhed indgår som en integreret del af udviklingskravene. 

Business Insider video om Tesla Model 3 kollisionstest

Det er Euro NCAP der vurderer elbilers sikkerhed, ligesom de vurderer konventionelle bilers sikkerhed.

I kollisionstests tildeles bilerne en karakter på en femstjernet skala, hvor 5 er det bedste. For elbiler gælder det, at de fleste nye modeller scorer 4 eller 5 stjerner.

Det anbefales af FDM, at man ved køb af en ny elbil går efter en bil med 4 eller 5 stjerner. Under vurderingen af en elbils sikkerhed er det derfor også vigtigt at kigge på årstallet. [6] 

VIDSTE DU ATFAKTABOKS

Tal fra Topdanmarks opgørelse viser, at elbiler er involveret i 20 procent flere uheld end andre typer af biler, og for Tesla gælder det hele 50 procent.

En hel del af skaderne kommer fra uheld, hvor bilen eksempelvis kører ind i en betonsøjle i parkeringskælderen eller i carporten derhjemme. Det sker formentligt, fordi elbiler accelererer hurtigt, og det kan overraske føreren. Det er lidt som at køre radiobil”, siger Jens Røpke, der er chef for produktudvikling hos Topdanmark. [7]

Myte 6: Elbiler taber hurtigt deres værdi

Afskrivningen for elbiler er stabil. Faktisk afskrives brugte elbiler på niveau med de hybrid- og benzinbiler der findes på markedet.

Den eftertragtede status som elbilerne nu har fået på det danske brugtvognsmarked, vidner om danskernes voksende interesse for elbiler.

Brugtbilsalget er dog endnu begrænset, og teknologien i elbilerne ændrer sig fra generation til generation, så det er svært at svare nøjagtigt på hvordan udviklingen vil se ud i fremtiden, men det kan dog generelt siges at elbiler har fået en mere værdifast størrelse end tidligere. [8] 

Myte 7: Elbilen er kun en bybil

Elbilen er oplagt til brug som bybil. Den er lydløs, og kørslen er glidende uden gearskift og udstødning. De nyeste elbiler er dog på ingen måder reserveret til brug i byerne.

Ni ud af ti danskere kan komme til og fra arbejde uden opladning – og mange vælger at oplade bilen enten på arbejdspladsen eller derhjemme.

Nye elbiler behøver nemlig ikke nødvendigvis at lade op hver dag.

Moderne elbiler kan også sagtens benyttes til længere ture: Netværket af offentlige lyn- og ladestandere på tværs af Danmark og Europa er veludviklet og stadigt voksende.  [9]

Myte 8: Der er begrænset udvalg af elbiler

Det er sandt at udvalget af elbiler langt fra kan leve op til udvalget af konventionelle diesel- og benzinbiler.

I USA er 44 ud af 293 biler på markedet elbiler. Det svarer til at 15% af bilerne på markedet er elbiler. Der er altså 6,5 konventionelle diesel- og benzinbiler for hver model af elbil.

Udvalget er derfor ret begrænset, selvom de fleste moderne elbiler godt kan følge med diesel- og benzinbiler når det kommer til danskernes behov for hvad en bil skal kunne. 

I Danmark ultimo 2019 var der faktisk kun 14 forskellige elbiler på markedet. I løbet af 2020 og 2021 stiger udvalget i Danmark dog, således at der er 29 nye elbiler at vælge i mellem. [10][11]

Myte 9: Der er få brugte elbiler

Det er sandt at markedet for brugte elbiler endnu ikke  er særlig stort, og derfor er erfaringsgrundlaget for brugte elbiler ikke prangende.

Teknologien i elbiler er også meget anderledes, hvilket betyder at erfaringer fra konventionelle biler kun kan bruges i mindre målestok.

Samtidig udvikles elbilen løbende, og de tidligere generationer af elbiler har derfor ikke samme rækkevidde som de nyeste generationer af elbilen.

Værdien af en elbil kommer derfor hurtigt til at afhænge af udbud og efterspørgsel, og den afhænger især også af bilens batteri.

Et batteri til en elbil kan være dyrt, og det er derfor vigtigt at undersøge om der ved købet af en brugt elbil stadig er fuld kapacitet på batteriet, eller om bilen står til at skulle have en ny batteripakke – batterikapaciteten har nemlig betydning for bilens rækkevidde. 

At købe en brugt elbil er ikke anderledes end at købe en brugt diesel- eller benzinbil – men en sund skepsis til bilens pris i forhold til bilens brug og dermed også batteripakkens alder når man køber brugt er et godt råd at tage med på vejen. [12]

Myte 10: Det er dyrt at oplade en elbil

Prisen på at lade en elbil op, afhænger af en række forhold som hvor du lader henne, og om du har et abonnement.

Langt de fleste danskere lader deres elbiler op hjemme, derfor vil ladningen af en elbil typisk foregår ved en kombination  af ladning ude og hjemme.

Prisen pr. kWh svinger lidt, men man kan regne med at betale mellem 5,5 kr. og 6 kr. pr. kWh, når man lader sin bil ved en ladestander uden at have et abonnement. 

Ladestanderne der findes i Danmark er drevet og ejet af forskellige privatejede operatører, såsom Clever, E.ON og Tesla. 

Beregninger viser at det er billigst at have en abonnementsløsning til sit strømforbrug, og et sådant abonnement favoriseres især hvis man kører 20.000 km om året, samt der drages nytte af tilbagebetalingen af elafgiften ved abonnementsløsningerne hos E.ON, Clever og Ladeklubben. [13][14]

Skriv en kommentar